המרכז האקדמי רופין - ידיעון תשפ"ב 2021-2022

כנס הגירה בינלאומי ברופין, נערך אחת לשנתיים וכולל מפגש עם חוקרים ומקבלי החלטות ממדינות המתמודדות עם גלי ההגירה 93 ייחודיות התכנית - התכנית פתוחה לבעלי תואר ראשון מכל התחומים ולא נדרשים קורסי השלמה לפני הלימודים. תכנית לימודים נגישה - תכנית הלימודים רב-תחומית המשלבת ידע רלוונטי מתחומי הכלכלה, הסוציולוגיה, הפסיכולוגיה, תואר רב-תחומי הדמוגרפיה, מדע המדינה והמשפט בהקשר של הגירה בישראל ובעולם. - תחום ההגירה הינו ותיק בעולם האקדמיה, והתכנית פותחה לפי סטנדרטים סטנדרטים אקדמיים בינלאומיים בינלאומיים ולאורן של תכניות קיימות באוניברסיטאות מובילות במדינות הגירה קלאסיות כמו אוניברסיטת אוטרכט בהולנד, אוניברסיטת טורונטו בקנדה, אוניברסיטת אוקספורד באנגליה, אוניברסיטת קליפורניה ותכניות רבות נוספות. - סמינר לימודי בחו"ל המוקדש לנושאי הגירה ושילוב חברתי ניתן במקום קורס סיורים/סמינרים לימודיים בחו"ל נקודות זכות. סיור זה מאפשר הצצה להתמודדות הגלובאלית עם הנושא בעולם. 2 בחירה ומקנה יצאה משלחת סטודנטים לסמינר לימודי ביוון. במסגרת הסיור נפגשו הסטודנטים באתונה עם שגרירת ישראל ביוון, 2019 בשנת סגן שר ההגירה היווני, ראש משמר החופים בפיראוס וחוקרים בולטים בתחום. המשלחת נסעה לאי לסבוס, שבו יש ריכוז גדול של פליטים, וביקרה במחנות פליטים ובבית ספר לפליטים שהוקם על ידי השומר הצעיר וארגוני סיוע בינלאומיים. - במהלך התואר הסטודנטים משתתפים בסיורים המוקדשים לסוגיית מהגרי העבודה סיורים לימודיים בישראל ומבקשי המקלט ולסוגיית העולים וקליטתם בחברה הישראלית. - הסטודנטים מקימים פרויקט חברתי או מלווים ארגון הפועל בתחום ההגירה כגון: רשויות, אירגונים פרויקט גמר יישומי ציבוריים, עמותות המגזר השלישי, אירגוני עולים ועוד. במהלך הפרויקט מנתחים הסטודנטים את הפעילות, משלבים בין הידע התיאורטי לזה הקיים בשדה, מייצרים פרויקט או פתרון ומגישים מסמך המלצות יישומי לשיפור פעולתו. הפרויקט ותוצריו מקנים לסטודנטים כלים ומיומנויות פרקטיות רלוונטיות לעיסוקם בתחום. - במהלך הלימודים נחשפים הסטודנטים לעמותות, לרשויות ולארגונים חברתיים מהמגזר מעורבות ויזמות חברתית השלישי המאפשרים להם לשלב את הלימוד האקדמי עם מעורבות חברתית ולהטמיע בקהילה את הידע האקדמי שצברו. .17 ' על היחידה למעורבות חברתית ראה עמ פנקס טיפים למורה בכיתה רב-תרבותית פרויקט זה פותח כדי לתת מענה פשוט ונגיש לצוותי ההוראה בהתמודדותם עם מגוון תרבותי בכיתה. הנחיות קצרות וטיפים ישימים קובצו בפנקס כיס שיוכל לשמש בקלות את צוותי ההוראה בעבודתם השוטפת. לאחר מכן נערך פיילוט, ובעקבותיו נערכו תיקונים. לבסוף הפנקס עוצב והודפס להפצה. הפרויקט הוצג בפני סגני מנהלי בתי ספר במחוז חיפה, זכה לתגובות נלהבות והוטמע בקרב מורים בבית ספר שהאוכלוסייה בו רב-תרבותית. כיום הפנקס מופץ במשרד החינוך ובמסגרות נוספות. פרויקט לשילוב מיטבי של ילדים ממוצא אריתראי בגני ילדים בנתניה שילוב ילדים ממוצא אריתראי בגני ילדים הוא תהליך מורכב, במיוחד כאשר הגננות חסרות את הרקע והכלים המתאימים להתמודדות עם קשיים שונים. סטודנטיות שזיהו את המורכבות הזאת יזמו פרויקט שיכשיר את הצוות החינוכי בגנים לשילוב מיטבי של ילדי זרים. הסטודנטיות יזמו והוציאו אל הפועל יום עיון בהשתתפות גננות וסייעות, נשות מטה ופיקוח של עיריית נתניה ואנשי משרד החינוך. יום העיון כלל סקירת רקע של הקהילה הזרה ושל ילדי מבקשי המקלט, עדות אישית מפי מבקש מקלט שהוא אב לילדים בגן, ומעגל שיח עם גננות מתל אביב המנוסות בעבודה עם הקהילה הזרה. קל לזהות את הערך המוסף של רופין – תכנית לימודים ברמה גבוהה, צוות מרצים המסייע להצלחתנו ונותן תחושה של בית, וכיתת לימוד קבועה שהייתה נכס אדיר ושימשה זירה לדיון מעמיק ופלטפורמה לשיח כן ופתוח על סוגיות ההגירה. מתן בראל בהגירה ושילוב חברתי )MA( מוסמך יזם חברתי הפועל לקידום החברה הישראלית בוגרים נוספים ניתן לראות באתר www.ruppin.ac.il

RkJQdWJsaXNoZXIy NDU2MA==